Συναισθηματική Νοημοσύνη EQ: 5 τρόποι να την αναπτύξετε (ΙΙ)

emotionalΠώς να καλλιεργήσετε τη Συναισθηματική Νοημοσύνη σας

Όλες οι πληροφορίες στον εγκέφαλο εισέρχονται μέσω των αισθήσεων και όταν αυτές είναι έντονα στρεσογόνες και συναισθηματικές, τότε αναλαμβάνει δράση το ένστικτο και οι αντιδράσεις μας ως εκ τούτου περιορίζονται στη φυγή, τον καβγά ή το «κοκκάλωμα». Συνεπώς για να μπορούμε να έχουμε εύρος επιλογών στις αντιδράσεις μας και να λαμβάνουμε σωστές αποφάσεις, πρέπει να είμαστε σε θέση να ισορροπήσουμε τα συναισθήματά μας κατά βούληση.

Επιπλέον η μνήμη συνδέεται στενά με το συναίσθημα. Μαθαίνοντας να χρησιμοποιούμε τη συναισθηματική πλευρά του εγκεφάλου, όπως επίσης και τη λογική, δε διευρύνουμε μόνο τις επιλογές των αποκρίσεων μας, αλλά εισάγουμε επίσης τη συναισθηματική μνήμη μέσα στη διαδικασία λήψης αποφάσεων. Αυτό βοηθά στο να μην επαναλαμβάνουμε συνεχώς προηγούμενα λάθη.

Για να βελτιώσουμε τη Συναισθηματική Νοημοσύνη μας- και την ικανότητα λήψης αποφάσεων- χρειάζεται να καταλάβουμε και να ελέγξουμε τη συναισθηματική πλευρά του εγκεφάλου μας. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί αναπτύσσοντας πέντε βασικές δεξιότητες.

Αναπτύσσοντας τη Συναισθηματική Νοημοσύνη μέσω πέντε δεξιοτήτων

– η ικανότητα να απαλλασσόμαστε άμεσα από το στρες

– η ικανότητα να αναγνωρίζουμε και να διαχειριζόμαστε τα συναισθήματά μας

– η ικανότητα να συνδεόμαστε με τους άλλους μέσω της μη λεκτικής επικοινωνίας

– η ικανότητα να χρησιμοποιούμε το χιούμορ και να διακωμωδούμε τις προκλήσεις

– η ικανότητα να επιλύουμε συγκρούσεις θετικά και με σιγουριά

Πώς να μάθετε τις πέντε δεξιότητες για τη Συναισθηματική Νοημοσύνη

Ο καθένας μπορεί να μάθει αυτές τις πέντε δεξιότητες οποιαδήποτε στιγμή. Υπάρχει μια διαφορά ωστόσο, ανάμεσα στο να μάθει κανείς τις δεξιότητες και στο να εφαρμόσει αυτή τη γνώση στην καθημερινή του ζωή. Μόνο επειδή ξέρετε ότι «πρέπει» να κάνετε κάτι, αυτό δε σημαίνει ότι θα το κάνετε κιόλας- ειδικά όταν κατακλύζεστε από υψηλά επίπεδα στρες, τα οποία μπορεί να επισκιάσουν τις καλύτερες προθέσεις σας.

Προκειμένου να αλλάξετε μόνιμα τη συμπεριφορά σας με τρόπους που «δουλεύουν» κάτω από πίεση, χρειάζεται να μάθετε πώς θα επωφεληθείτε από τα ισχυρά συναισθηματικά μέρη του εγκεφάλου, τα οποία παραμένουν ενεργά και διαθέσιμα ακόμη και σε καταστάσεις έντονου στρες. Αυτό σημαίνει ότι δεν αρκεί απλώς να διαβάσετε για τη ΣΝ, προκειμένου να την καλλιεργήσετε. Πρέπει να βιώσετε και να εξασκήσετε τις δεξιότητες στην καθημερινή σας ζωή.

ΔΕΞΙΟΤΗΤΑ 1η: ΑΜΕΣΗ ΑΝΑΚΟΥΦΙΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΣΤΡΕΣ

Τα υψηλά επίπεδα στρες μπορεί να κατακλύσουν το μυαλό και το σώμα. «Διαβάστε» με ακρίβεια μια κατάσταση, ακούστε τι λέει κάποιος άλλος, έχετε επίγνωση των συναισθημάτων και των αναγκών σας και επικοινωνήστε ξεκάθαρα.

Ηρεμώντας άμεσα και απαλλασσόμενοι από το στρες, παραμένετε σε ισορροπία, σε συγκέντρωση και αυτοέλεγχο- ανεξάρτητα απ’ την πρόκληση που αντιμετωπίζετε.

Αποβάλλοντας το άγχος: λειτουργώντας καλά την κρίσιμη στιγμή

  1. Συνειδητοποιήστε πότε είστε στρεσαρισμένοι. Το πρώτο βήμα για να μειώσετε το στρες είναι να αναγνωρίσετε πώς βιώνετε το στρες. Πώς αντιδρά το σώμα σας όταν στρεσάρεστε; Είναι οι μύες ή το στομάχι σας σε ένταση; Πονάνε; Είναι τα χέρια σας σφιγμένα; Είναι η αναπνοή σας αργή; Γνωρίζοντας τη σωματική σας αντίδραση στο στρες, μπορείτε να ρυθμίσετε την έντασή του όταν συμβαίνει.
  2. Αναγνωρίστε την απόκρισή σας στο στρες. Ο καθένας αντιδρά διαφορετικά. Εάν θυμώνετε ή ταράζεστε υπό συνθήκες πίεσης, τότε θα ανταποκριθείτε καλύτερα σε δραστηριότητες που σας ηρεμούν, σας χαλαρώνουν και σας ανακουφίζουν απ’ το στρες. Αν θλίβεστε ή αποσύρεστε, σας ταιριάζουν τότε περισσότερο διεγερτικές/τονωτικές δραστηριότητες. Αν έχετε την αίσθηση του «παγώματος», τότε σας ταιριάζουν τόσο χαλαρωτικές, όσο και τονωτικές δραστηριότητες.
  3. Ανακαλύψτε τις τεχνικές ανακούφισης του στρες που θα σας βοηθήσουν- ο καλύτερος τρόπος να μειώσετε το στρες άμεσα είναι με το να ενεργοποιήσετε μία ή περισσότερες από τις αισθήσεις σας: όραση, όσφρηση, ακοή, γεύση και αφή. Το κάθε άτομο αντιδρά διαφορετικά στα αισθητηριακά ερεθίσματα. Οπότε χρειάζεται να βρείτε τι σας ηρεμεί και/ή σας τονώνει. Για παράδειγμα, αν είστε οπτικός τύπος, μπορείτε να βάλετε στο χώρο σας αντίστοιχες εικόνες, φωτογραφίες κλπ., ενώ αν είστε ακουστικός να βρείτε ένα μουσικό κομμάτι ή ένα κομμάτι με χαλαρωτικούς ήχους, ώστε να σας βοηθήσει να μειώσετε γρήγορα τα επίπεδα του στρες.

Advertisements