Πώς να κάνετε την επικοινωνία σας πιο αποτελεσματική (ΙΙΙ)

developer_stress 3) Διαχείριση του στρες: Το στρες σε μικρές δόσεις μπορεί να σας βοηθήσει να αποδώσετε κάτω από πίεση. Ωστόσο, όταν το στρες σταθεροποιείται και σας κατακλύζει μπορεί να παρεμποδίσει την αποτελεσματική επικοινωνία με το να διαταράσσει την ικανότητά σας να σκέφτεστε καθαρά και δημιουργικά και να αντιδράτε κατάλληλα. Όταν έχετε στρες, είναι πιο πιθανό να παρεξηγήσετε τους άλλους, να στείλετε μπερδεμένα ή απωθητικά μη λεκτικά μηνύματα και να συμπεριφερθείτε λανθασμένα και σπασμωδικά.

Πόσες φορές έχετε νιώσει στρεσαρισμένος/η κατά τη διάρκεια μιας διαφωνίας με το/η σύντροφό, τα παιδιά, το αφεντικό, τους φίλους ή τους συνεργάτες σας και μετά κάνατε ή είπατε κάτι που αργότερα μετανιώσατε; Αν μπορείτε να απαλλαγείτε γρήγορα από το στρες και να ηρεμήσετε, όχι μόνο δε θα αποφύγετε να μετανιώσετε για πράγματα τέτοιου είδους, αντιθέτως σε πολλές περιπτώσεις θα βοηθήσει να ηρεμήσει και ο συνομιλητής σας. Μόνο όταν ηρεμήσετε και χαλαρώσετε θα ξέρετε πώς πρέπει να διαχειριστείτε την κάθε κατάσταση.

Άμεση ανακούφιση απ’ το στρες για αποτελεσματική επικοινωνία

Όταν το στρες εμφανίζεται, δεν μπορείτε πάντα να το μετριάσετε, παίρνοντας το χρόνο σας για να σκεφτείτε ή να πάτε μια βόλτα, ειδικά όταν βρίσκεστε στο μέσο μιας συνάντησης με το αφεντικό σας ή σε μια διαφωνία με το/τη σύντροφο σας. Μαθαίνοντας όμως να απαλλάσσεστε από το στρες εκείνη τη στιγμή, μπορείτε να αντιμετωπίσετε με ασφάλεια κάθε δυνατό συναίσθημα, που βιώνετε, να το ρυθμίσετε και να συμπεριφερθείτε κατάλληλα. Όταν ξέρετε πώς να διατηρείτε μια κατάσταση χαλαρή, ακόμη κι αν συμβεί κάτι, που ενδεχομένως σας αναστατώσει, είστε σε θέση να παραμείνετε συναισθηματικά διαθέσιμος .

Αντιμετώπιση του στρες στην επικοινωνία

  • Αναγνωρίστε πότε αρχίζετε να στρεσάρεστε. Το σώμα σας θα σας το δείξει. Νιώθετε τους μύες ή το στομάχι σας να σφίγγονται ή να πονάνε; Τα χέρια σας σφιγμένα; Η αναπνοή σας είναι πιο αργή; «Ξεχνάτε» να αναπνεύσετε;
  • Πάρτε λίγο χρόνο να ηρεμήσετε, προτού αποφασίσετε να συνεχίσετε τη συζήτηση ή να την αναβάλετε.
  • Επαναφέρετε τις αισθήσεις σας στον κανονικό τους ρυθμό και διαχειριστείτε γρήγορα το στρες. Πάρτε μερικές βαθιές ανάσες, σφίξτε και χαλαρώστε τους μύες ή ανακαλέστε στη μνήμη σας μια καθησυχαστική, πλούσια αισθητηριακά εικόνα. Ο καλύτερος τρόπος για γρήγορη και αξιόπιστη ανακούφιση από το στρες είναι διαμέσου των αισθήσεων: όραση, ήχος, αφή, γεύση και  οσμή. Ο κάθε άνθρωπος όμως αντιδρά διαφορετικά στις αισθητηριακές πληροφορίες, γι’ αυτό χρειάζεται να βρείτε τι σας καθησυχάζει.
  • Αναζητήστε το «αστείο» της υπόθεσης. Όταν χρησιμοποιείτε το χιούμορ κατάλληλα είναι ένας σπουδαίος τρόπος να ανακουφιστείτε από το στρες. Όταν εσείς ή οι συνομιλητές σας παίρνετε τα πράγματα πολύ σοβαρά, βρείτε έναν τρόπο να «ελαφρύνετε» το κλίμα με το να μοιραστείτε ένα αστείο ή μια διασκεδαστική ιστορία.
  • Να είστε πρόθυμοι να συμβιβαστείτε. Μερικές φορές, αν και οι δύο πλευρές υποχωρήσετε λίγο, θα μπορέσετε να βρείτε τη χρυσή τομή, που θα μειώσει τα επίπεδα του στρες και στους δύο. Αν διαπιστώσετε ότι το άλλο άτομο νοιάζεται πολύ περισσότερο για κάτι συγκριτικά με εσάς, ο συμβιβασμός μπορεί να είναι ευκολότερος για εσάς και μια καλή κίνηση για το μέλλον της σχέσης σας.
  • Συμφωνήστε να διαφωνήσετε, εάν είναι απαραίτητο και αποστασιοποιηθείτε για λίγο απ’την κατάσταση, ώστε να ηρεμήσετε και οι δύο. Κάντε ένα σύντομο διάλειμμα. Πάτε μια βόλτα έξω αν είναι δυνατόν ή καθίστε να σκεφτείτε για λίγο. Η σωματική κίνηση ή ένα ήσυχο μέρος για να επαναφέρετε τη συναισθηματική σας ισορροπία μπορεί να μειώσουν γρήγορα το στρες.
Advertisements